لیست غذا و خوراکی و مواد غذایی مفید برای سلامت و رشد و تقویت ناخن‌ ها

10

تأمین ویتامین و غذا و مواد غذایی مفید برای رشد ناخن، یکی از ضرورت‌های مراقبت از سلامت دست و ناخن‌ ها است. ناخن‌ های شما آینه تمام نمای وضعیت و سلامت بدن هستند. در واقع وضعیت ظاهری ناخن‌ ها نشان از وضعیت درونی شما دارد و می‌تواند کمبود‌های مختلف پروتئین‌ها و مواد معدنی را در بدن‌تان نشان دهد.

بستر ناخن دائما در حال ترمیم است و دریافت کافی ویتامین، مواد معدنی و مواد غذایی برای ناخن، به رشد، تشکیل و استحکام سلول‌های جدید ناخن‌ ها کمک می‌کند. در واقع تغییر در ظاهر، بافت یا شکل ناخن‌ ها می‌تواند نشان دهنده کمبود خوراکی برای ناخن‌ ها باشد.

اگر دوست دارید که در مورد تأمین مواد غذایی برای ناخن و ویتامین‌های مورد نیاز ناخن‌ ها بیشتر بدانید، این مقاله از وب‌سایت مجله زیبای ایرانی را مطالعه کنید.

فواید تغذیه سالم را در این مقاله مطالعه کنید.

برای تقویت ناخن چه بخوریم؟

اگر می‌خواهید ناخن‌ هایی سالم و البته محکم داشته باشید، باید غذا‌های مقوی بخورید تا ویتامین و انواع غذا برای ناخن‌ هایتان را تامین کنید. در غیر این صورت ناخن‌ هایی بد فرم، شکننده و ضعیف پیدا می‌کنید.

برای اینکه ناخن‌ هایی محکم و شفاف داشته باشید، حتما از انواع غذا‌های دریایی استفاده کنید. البته مصرف کدو تنبل و فلفل دلمه را نیز فراموش نکنید. این موارد، مواد خوراکی برای ناخن را تامین کرده و باعث استحکام و سلامت آن‌ها می‌شوند.

بهترین مواد غذایی تقویت‌ کننده ناخن کدامند؟

در ادامه ۸ ویتامین و مواد مغذی مهم برای حفظ سلامت ناخن‌ ها آورده شده‌اند که شامل موارد زیر هستند:

بیوتین؛ مهمترین غذا برای ناخن

بیوتین یک نوع ویتامین B کمپلکس است که به عنوان ویتامین B۷، کوآنزیم R و ویتامین H نیز شناخته می‌شود. این ویتامین برای رشد سلول‌های سالم و همچنین متابولیسم اسید‌های آمینه سازنده پروتئین که برای رشد ناخن ضروری هستند، لازم است. مکمل‌های غذایی سرشار از بیوتن به تقویت ناخن‌ های شکننده کمک کرده و مواد خوراکی برای ناخن را تأمین می‌کنند.

مطابق با تحقیقات انجام شده که بر ۳۵ نفر از افراد با ناخن‌ های ضعیف و شکننده انجام شد، مشخص شد که مصرف ۲.۵ میلی گرم بیوتین در روز به مدت شش هفته تا هفت ماه، ناخن‌ های ۶۳ درصد از کیس‌های تحقیق را بهبود بخشید. بیوتن در مواد غذایی مانند جگر بیشترین درصد را دارد، اما می‌توان آن را در مواد مختلفی مانند زرده تخم مرغ، لبنیات، مخمر، ماهی قزل آلا، آووکادو، سیب‌زمینی شیرین، آجیل، دانه‌ها و حتی گل کلم نیز یافت.

اگر چه کمبود بیوتن کمتر گزارش می‌شود، اما بیوتن موجود در انواع مواد غذایی، مواد خوراکی برای ناخن را تامین کرده و به تقویت ناخن‌ های شکننده و بهبود رشد آن‌ها کمک می‌کند.

ویتامین‌ های B؛ مهمترین خوراکی برای ناخن

ویتامین‌ های B نیز برای سلامت ناخن‌ ها مهم هستند. ویتامین B۱۲ در رشد گلبول‌های قرمز و همچنین جذب آهن نقش دارد. هم آهن و هم B۱۲ برای سالم نگه داشتن ناخن‌ ها و تقویت آن‌ها ضروری هستند.

کمبود ویتامین B۱۲ باعث آبی‌ شدن رنگ ناخن‌ ها شده و باعث بروز رگه‌های تیره در امتداد ناخن می‌شود. به همین ترتیب، فولات یا ویتامین B۹ برای ترمیم ناخن‌ ها و رشد سلول‌های جدید ضروری هستند.

فولات را می‌توان در مرکبات، سبزیجات سبز تیره، لوبیا، نخود، عدس، آجیل، دانه‌ها و آووکادو یافت. البته در غذا‌های دیگری مانند گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و لبنیات فولات زیادی وجود دارد.

آهن؛ ضروری‌ترین خوراکی برای ناخن

آهن، ماده اصلی گلبول‌های قرمز خون را تشکیل می‌دهد که باعث اکسیژن رسانی به اندام‌ها و تمام سلول‌های بدن از جمله ناخن‌ ها می‌شود. بدون آهن، اکسیژن به اندازه کافی به سلول‌های بدن و ناخن‌ ها نمی‌رسد.

از آنجایی که اکسیژن برای رشد ناخن‌ های سالم مورد نیاز است، کمبود آهن یا کم‌خونی باعث عدم تامین غذا برای ناخن شده و برآمدگی‌های عمودی را در ناخن‌ ها ایجاد می‌کند.

آهن موجود در غذا‌های حیوانی مانند گوشت گاو، مرغ، ماهی و تخم مرغ، مواد غذایی برای ناخن را تامین کرده و باعث تقویت ناخن‌ ها می‌شوند.

البته خوردن یک غذای غنی از ویتامین C در کنار آهن، باعث جذب سریع‌تر آن می‌شود. به عنوان مثال، خوردن پرتقال و توت فرنگی در کنار سالاد اسفناج با لوبیا و دانه‌ها، جذب آهن را بهبود می‌بخشد.

منیزیم؛ برای تقویت ناخن‌ ها

منیزیم ماده معدنی مورد نیاز بدن است که در انجام بیش از ۳۰۰ واکنش در بدن انسان نقش دارد، از جمله سنتز پروتئین، که برای رشد ناخن لازم و ضروری است. برآمدگی‌های عمودی در ناخن‌ ها ممکن است نشانه کمبود منیزیم باشد.

غلات کامل، به ویژه گندم کامل، منبع غنی منیزیم هستند. سبزیجات با برگ سبز تیره و همچنین کینوا، بادام، بادام هندی، بادام زمینی و لوبیا سیاه نیز منابع خوبی برای تامین منیزیم و غذا برای ناخن هستند.

پروتئین؛ اصلی‌ترین غذا برای ناخن

ناخن‌ ها عمدتا از یک پروتئین ساختاری فیبری به نام کراتین ساخته شده‌اند. این همان چیزی است که به ناخن‌ ها استحکام و انعطاف‌پذیری بخشیده و از آن‌ها در برابر ضربه یا آسیب‌های بیرونی محافظت می‌کند.

خوردن پروتئین کافی از طریق رعایت رژیم غذایی برای افزایش تولید کراتین و در نتیجه ایجاد ناخن‌ های قوی ضروری است.

پروتئین را می‌توان در غذا‌های حیوانی مانند گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و لبنیات و همچنین غذا‌های گیاهی مانند سویا، حبوبات، لوبیا، عدس، آجیل، دانه‌ها و غلات کامل یافت. این مواد خوراکی منبع تامین غذا برای ناخن‌ ها هستند.

اسید‌های چرب امگا ۳؛ براق‌ کننده ناخن‌ ها

اسید‌های چرب امگا ۳ می‌توانند به مرطوب کردن ناخن‌ های شما کمک کنند و ظاهری براق به آن‌ها ببخشند. همچنین التهاب را در بستر ناخن‌ ها کاهش می‌دهند. کمبود اسید‌های چرب امگا ۳ باعث خشکی و شکنندگی ناخن‌ ها‌ می‌شوند.

ماهی‌های چرب مانند سالمون، قزل آلا، خال مخالی، ماهی تن و ساردین از مهمترین مواد خوراکی برای ناخن به شمار ‌می‌روند. البته امگا سه در گردو، سویا، تخم مرغ، دانه چیا، دانه کتان و ماهی و روغن بذر کتان نیز یافت می‌شود.

ویتامین C؛ بهترین تقویت‌ کننده ناخن

ویتامین C برای تولید کلاژن ضروری است. کلاژن پروتئینی است که به بسیاری از بافت‌ها شکل، استحکام و یکپارچگی می‌بخشد. البته ماده اصلی ساختار ناخن، مو و دندان است. کمبود ویتامین C علت شکستن ناخن، شکستن ناخن پا و همچنین کندی رشد ناخن است.

در حالی که تصور می‌شود میوه‌های مرکباتی مانند پرتقال، توت فرنگی و کیوی بهترین منابع ویتامین C هستند، اما فلفل دلمه‌ای، سبزیجات سبز و گوجه فرنگی نیز سرشار از این ماده مغذی هستند و غذا برای تقویت ناخن را تأمین می‌کنند. در واقع، فلفل دلمه‌ای قرمز بیش از دو برابر یک پرتقال، ویتامین C دارد.

روی؛ تغذیه مناسب برای سلامت ناخن

روی برای انجام بسیاری از واکنش‌های شیمیای در بدن از جمله رشد و تقسیم سلول‌ها مورد نیاز است. ناخن‌ ها از نوعی سلول تشکیل شده‌اند که به سرعت تقسیم شده و رشد می‌کنند. به همین دلیل به یک منبع ثابت روی برای تقویت رشد سالم ناخن‌ ها نیاز دارند.

مصرف ناکافی روی باعث تخریب صفحه ناخن و پیدایش لکه‌های سفید روی آن‌ها می‌شود. پروتئین‌های حیوانی مانند گوشت گاو، مرغ، ماهی و تخم مرغ منابع غنی روی هستند و مواد خوراکی برای ناخن را تأمین می‌کنند.

البته سویا، نخود، لوبیا سیاه، مغز‌ها (مانند بادام و بادام هندی) و دانه‌ها نیز حاوی روی هستند.

بهترین تغذیه و مواد غذایی برای رشد مو را در این مقاله بخوانید

آبلیمو برای ناخن

مصرف موضعی آبلیمو باعث استحکام و سفتی ناخن‌ ها شده و از شکستن ناخن پا و دست جلوگیری می‌کند. از آنجایی که آبلیمو ویتامین سی فراوانی دارد، مهمترین مواد غذایی برای ناخن است.

تقویت ناخن با آبلیمو

با ترکیب آبلیمو و گلیسیرین به راحتی می‌توان ناخن‌ ها را تقویت کرده و ظاهری سالم و شفاف به آن‌ها بخشید.

سخن آخر در مورد غذا و مواد خوراکی برای رشد ناخن‌ ها

توجه به این نکته مهم است که کمبود برخی ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی، ممکن است بر سلامت ناخن‌ ها تأثیر منفی بگذارند.

مصرف انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد خوراکی برای ناخن‌ ها از طریق غذا، بهترین راه برای بهبود و حفظ سلامت ناخن است. تحت شرایط خاص، مصرف مکمل ممکن است مفید باشد، اگرچه تحقیقات علمی در این زمینه وجود ندارد.

به طور کلی، اگر می‌خواهید ناخن‌ های قوی و براق داشته باشید، حتما انواع میوه‌ها، سبزیجات، آجیل و دانه‌ها و همچنین پروتئین کافی و اسید‌های چرب امگا ۳ را در رژیم غذایی خود بگنجانید و بدین ترتیب مواد مغذی و غذا های لازم برای رشد ناخن‌ ها را تامین کنید.

بهترین تغذیه و مواد غذایی برای داشتن پوستی سالم را در این مقاله بخوانید

مطالب مرتبط
افزودن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − یک =