بهترین تغذیه و غذا برای مو کدام است؟

16

به منظور شناسایی بهترین تغذیه و غذا برای مو، ابتدا باید بدانید که کدام ویتامین‌ها و مواد مغذی برای رشد مو‌ها مفید هستند. به عنوان مثال، مصرف غذا‌های سرشار از ویتامین C ،E ،D، بیوتین و روی همگی در رشد مو‌ها نقش دارند. اگر می‌خواهید اطلاعات دقیقی در مورد تغذیه و رشد مو‌ها به دست‌ آورید، با ما در وب‌سایت زیبای ایرانی تا انتهای مقاله همراه باشید.

بهترین مواد غذایی برای پوست و مو

معمولا برای تغذیه سالم و مفید برای مو و پوست، باید از مواد غذایی خاصی استفاده کرد. مثلا تمامی غذا‌های سرشار ویتامین‌ها؛ بیوتن، ویتامین‌های C ،D و E هم برای سلامت مو‌ها و هم برای سلامت پوست مفید هستند. اگر بتوانید از غذا‌های مفید برای مو استفاده کنید با یک تیر دو نشان زده‌اید. چرا که می‌توانید با تقویت مو‌ها، پوستتان را نیز تقویت کنید.

فواید تغذیه سالم را در این مقاله مطالعه کنید.

مواد غذایی برای رشد مو کدامند؟

اگر مو‌هایتان ضعیف شده و به دنبال بهترین غذا برای مو هستید؛ به گفته متخصصین تغذیه، ویتامین‌های گروه B برای رشد مو بسیار عالی هستند. ویتامین‌های B مانند بیوتین و نیاسین رشد مو را تحریک کرده و به سالم ماندن و تغذیه موها کمک می‌کنند. انواع غذاهای دریایی یکی از بهترین منابع ویتامین B هستند.

پروتئین برای رشد مو

یکی دیگر از انواع تغذیه سالم و مفید برای مو چربی‌های سالم هستند. بدن ما نمی‌تواند اسید‌های چرب امگا ۳ را به تنهایی تولید کند، بنابراین دریافت این چربی‌ها از طریق رژیم غذایی بسیار مهم است. اسید‌های چرب امگا ۳ نه تنها فولیکول‌های مو را تغذیه می‌کنند، بلکه ضد التهاب نیز هستند.

آن‌ها سلول‌های پاپیلای پوستی فولیکول‌های مو را تحریک کرده و از این طریق رشد مو را افزایش می‌دهند. آووکادو یک منبع غذایی برای رشد مو و سرشار از امگا سه و ویتامین E و B است و از این جهت برای مو‌ها نیز بسیار مفید است.

مواد غذایی برای پرپشت شدن مو

انواع حبوبات نظیر عدس و لوبیا سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی پرپشت‌ کننده مو هستند. مواد معدنی نظیر روی، آهن و مهمتر از همه بیوتین مهمترین مواد موثر در رشد مو هستند. گنجاندن آن‌ها در رژیم غذایی روزانه باعث افزایش رشد مو‌ها و همچنین پرپشت شدن مو‌ها می‌شود.

به گفته متخصصین تغذیه، بیوتین ساختار پوست، مو و ناخن را تقویت کرده و مو‌ها را پرپشت تر می‌کند. البته باعث ضخیم شدن مو‌ها و همچنین رفع موخوره و شکنندگی مو‌ها نیز می‌شود.

رژیم غذایی و ریزش مو

به نقل از یک متخصص تغذیه در نیویورک، آجیل‌ها (مخصوصا بادام یا گردو) به علت سرشار بودن از بیوتن و ویتامین E ماده‌ای مفید برای تغذیه مو در جدول منابع غذایی هستند. اگر چه نتایج تحقیقات مستقیما نشان نمی‌دهند که بیوتین به رشد مو کمک می‌کند، اما این مسأله به صورت تجربی ثابت شده است.

رژیم غذایی برای مو‌های چرب

برای ر‌هایی از شر مو‌های چرب باید رژیم غذایی خاصی داشته باشید. اجتناب کردن از خوردن غذا‌های چرب و کنترل چربی در غذا یکی از را‌ه‌های تغذیه مناسب برای مو‌های چرب است.

بهتر است که از تخمه آفتابگردان زیاد استفاده کنید تا مو‌های چربی نداشته باشید. مواد غذایی غنی از روی، یکی دیگر از غذا‌های مناسب برای مو‌های چرب است. مراقب باشید که از خوردن چربی نیز اجتناب کنید.

رژیم غذایی برای مو‌های خشک

به منظور تغذیه مناسب مو‌های خشک، باید امگا سه به میزان کافی در غذا وجود داشته باشد. ماهی قزل آلا و سایر ماهی‌های چرب مانند ساردین، ماهی خال مخالی و ماهی تن با کیفیت بالا غذای مناسبی برای مو‌های خشک است.

شیر برای ریزش مو

خوردن شیر به عنوان یک منبع مواد غذایی برای رشد مو و یکی از اقدامات مهم برای جلوگیری از ریزش مو و ویتامینه کردن موهاست. به منظور جلوگیری از ریزش مو باید غذا‌های کلسیم دار مصرف کرد.

سبزیجات و میوه‌ های ضد ریزش مو

سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکسل و کلم بروکلی سرشار از فولات هستند که باعث افزایش تقسیم سلولی شده و رشد مو‌ها را افزایش می‌دهند. اگر مو‌های ضعیف، نازک یا شکننده دارید، احتمالا سطح فولات بدنتان پایین است. مصرف این سبزیجات به افزایش رشد مو‌ها کمک زیادی می‌کند.

معجونی برای جلوگیری از ریزش مو

یک منبع مواد غذایی برای افزایش رشد مو و سلامت مو‌ها، دانه‌های چیا است که معجزه می‌کند. این دانه‌ها سرشار از پروتئین، چربی (سالم) و روی است که باعث تقویت مو‌ها می‌شود.

مکملی عالی برای مو‌ها که اگر با سبزیجات چلیپایی ترکیب شود، معجونی فوق العاده برای رشد و جلوگیری از ریش مو‌ها می‌شود. دانه‌های چیا میزان آنتی اکسیدان بالایی دارند که باعث جلوگیری از علائم پیری زودرس مانند ریزش مو‌ها و چین و چروک می‌شود. حتی می‌توانید یک قاشق چای خوری را در اسموتی صبحگاهی خود بریزید و یا اینکه در غذا‌های مناسب به جای جو دوسر استفاده کنید.

برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم؟

اگر ریزش مو دارید، بهتر است که از موادی که حاوی کلسیم، زینک، روی فولات و آنتی اکسیدان است استفاده کنید. حتی می‌توانید از غذا‌های حاوی جو دو سر بیشتر استفاده کنید. سبزیجاتی مانند کدو تنبل نیز یک منبع غذایی مهم برای جلوگیری از ریزش مو است.

جلوگیری از ریزش مو با روغن زیتون

بنا به گفته متخصصان تغذیه، وجود آنتی اکسیدان‌ها و اسید‌های چرب در ساختار روغن زیتون باعث می‌شود که به عنوان یک آبرسان برای فولیکول‌های مو عمل کند.

هنگامی که خشکی و وز مو‌ها برطرف شده و البته حالت شکنندگی مو‌ها کمتر شود، طبیعتا رشد مو‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. البته استفاده از ماسک روغن زیتون و شامپو زیتون نیز تا حدود زیادی بر افزایش رشد موها تاثیر دارد.

برای جلوگیری از ریزش مو چه قرصی بخوریم؟

به منظور جلوگیری از ریزش مو‌ها علاوه بر مصرف غذا‌های طبیعی ذکر شده می‌توانید از قرص‌های تقویتی و مکمل استفاده کنید. این قرص‌ها به عنوان تقویتی برای مو‌ها عمل کرده و از ریزش مو جلوگیری می‌کنند.

بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو

در کنار رعایت مواد غذایی و تغذیه برای رشد مو می‌توانید قرص ویتامین نیز مصرف کنید. بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو‌ها، قرص‌های حاوی بیوتن یا B۶ هستند. البته این قرص‌های مکمل حاوی زینک، روی و آهن نیز هستند.

قرص ضد استرس برای ریزش مو

وجود استرس و نگرانی یکی از دلایل عمده ریزش مو در زنان و آلوپسی است. مصرف قرص‌های ضد استرس باعث کاهش استرس می‌شود که همین به خودی خود به کاهش ریزش مو‌ها و حتی در مواردی درمان ریزش مو‌ها کمک می‌کند.

مواد غذایی موثر برای رشد مو

به طور کلی داشتن موهای سالم و پرپشت در گرو مصرف غذاها و سبزیجات ویتامین دار و مقوی مانند انواع مرکبات، انواع سبزیجات با برگس سبز خصوصا اسفناج، انواع ماهی ها، ماست، تخم مرغ، فلفل دلمه‌ای، حبوبات، ماهی سالمون، دانه چیا و… است.

اگر به دنبال قویترین دارو برای رشد موها هستید، مصرف همین مواد غذایی سالم، بهتر از هر دارویی عمل می کند. البته در صورت تجویز پزشک باید از داروهای ضد ریزش مو و تقویتی استفاده کنید.

البته در کنار رعایت تغذیه و غذا برای رشد مو، باید روتین مراقبت از مو را به درستی انجام دهید. مثلا از انواع شامپوهای ملایم برای موها متناسب با نوع مو (شامپو مناسب برای موهای چرب، شامپو مناب برای موهای خشک) و همچنین شامپوهای ویتامینه استفاده کنید. البته استفاده از ماسک تقویتی مو نیز راهی موثر برای تقویت موهاست.

مطالب مرتبط
افزودن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 + 16 =