آشنایی با تکنیک های ماساژ

سر و صورت خود را از فشار خلاص كنيد

873

ماساژ صورت را جدی بگیرید.

برای بیشتر ما سر و صورت، بخش‌هایی از بدن هستند که نسبت به آنها بسیار حساس هستیم. این احساس به این دلیل است که گیرنده‌های حس‌های اصلی یعنی بینایی، شنوایی، بویایی و چشایی همه در این اندام‌ها متمرکز شده‌اند.

همچنین صورت بخشی از بدن است که بیشترین نقش را در بیان احساسات ما برعهده دارد. این اندام عضوی پیچیده و ظریف است که در طول زندگی مدام مورد استفاده قرار می گیرد.

صورت چندین عضله کوچک دارد که حرکت هماهنگ آنها صدها شکل برای نمایش دادن خنده، گریه، صحبت یا لبخند به وجود می‌آورد. متاسفانه این عضو اولین مکان از بدن است که نتایج استرس را نشان می‌دهد. استرس در بیشتر مواقع موجب انقباض و سفت شدن عضلات جمجمه، چشم، فک و دهان می شود و در نتیجه بیماری‌های متعددی مانند سردرد، ریزش مو، ضعف و خستگی دید و مشکلات گردن و شانه بروز می‌کند.

اگر عضلات صورت ما همواره درمعرض استرس باشند در نتیجه باید منتظر سردردهای گاه و بیگاه و پیری زودرس به دلیل از بین رفتن انعطاف پذیری آنها باشیم. در چنین حالتی پوست هم کشیدگی مناسب خود را ازدست می‌دهد و چروک ها نمایان می شوند.

انجام برنامه پنج دقیقه ای ماساژ به طور روزانه و منظم به ویژه شب‌ها قبل از رفتن به رختخواب، روشی ساده و طبیعی برای کاهش استرس و تنشی است که ما هر روز در این اندام  انبار می‌کنیم.

قرص‌های مسکن سردرد و کرم‌های ضدچروک را فراموش کنید، کلید احساس آسودگی، آرامش، جوانی و شادابی در انگشتان شماست. در دنیای پرمشغله  امروز هیچ راهی بهتر از ایجاد تعادل در بدن و روح و کمک به افراشته نگاه داشتن سر نیست.

 

صورت و بیان احساسات

بدن انسان شگفتی‌های بسیاری دارد. سر نوزاد انسان هنگام تولد تقریبا یک چهارم کل وزن بدنش را دارد و مغز انسان نیز با وجود اینکه تنها کمتر از ۲ درصد وزن بدن را به خود اختصاص می‌دهد ولی ۲۵ درصد اکسیژن خون را مصرف می کند.

مطالعه فیزیولوژی و روانشناسی صورت انسان نیز واقعا جالب و جذاب است. مقدار اطلاعاتی که صورت انسان می‌تواند منعکس کند بی‌پایان است. اگرچه صورت انسان خیلی پیچیده است و پرکاربردترین ابزار ما برای برقراری ارتباط است اما معمولا دست کم گرفته می شود.

تشخیص دقیق تعداد ماهیچه های صورت کار بسیار سختی است زیرا بسیاری از آنها خیلی کوچک هستند و برخی از آنها روی هم می افتند و یکدیگر را می پوشانند اما بسیاری از کارشناسان تعداد ماهیچه های صورت را بین ۴۰ تا ۹۰ ماهیچه تخمین زده اند.

صورت انسان می تواند ۵۰۰۰ حالت مختلف خلق کند. حتی کوچکترین و ظریف ترین حالات و تغییرات صورت قابل مشاهده هستند و منعکس‌کننده احساسات و عکس‌العمل‌های مختلف ما در شرایط مختلف هستند.

 

اهمیت ماساژ سر و صورت

ماساژ صورت و بدن در تمام فرهنگ‌ها و جوامع از قدیم‌‌ شایع بوده و حتی در برخی تمدن‌‌های قدیم مراکز خاصی برای این کار وجود داشت، مثلا یکی از قدیمی‌ترین نوشته‌ها راجع به ماساژدرمانی در کشور چین به دست آمده که مربوط به سه قرن پیش از میلاد است. علاوه بر این در کشورهای یونان، ایران، ژاپن و هند نیز این روش قدمت زیادی دارد.

فواید ماساژصورت به روش شرقی عبارت است از تحریک نقاط خاص روی صورت، رهایی از فشارچشم‌ها، اصلاح عملکرد کبد و کیسه صفرا، تخفیف اختلالات عصبی، تخفیف احتباس آب پیش از قاعدگی و رها کردن گرفتگی بدن.

سر و به دنبال آن پوست صورت شما اولین قسمت بدن شماست که جلب توجه می کند به همین دلیل ماساژ سر و صورت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

اما لزومی ندارد حتما به ماساژور مراجعه کنید می‌توانید به راحتی این کار را در خانه  و در فرصت ممکن انجام دهید .

 

ماساژ صورت

چند تکنیک ساده برای ماساژ سر

از آنجایی که سر بخشی است که اغلب آن را لمس نمی کنیم، ممکن است بدون اینکه خود متوجه شویم دچار سفتی و خشکی عضلات باشد. پوست سری که سفت و کشیده شده است، باعث کاهش جریان خون در ریشه های مو می شود و آنها را از دریافت مواد مغذی محروم می سازد و سست و شکننده‌شان  می کند.

علاوه بر این به دلیل اینکه پوست سر به پوست چهره و پشت جمجمه متصل است، تنش در این اندام ممکن است عامل اصلی سردردهای شدید و میگرنی باشد. ماساژ پوست سر می‌تواند عضلات تمام این نواحی را راحت و شل کند. جریان خون را در آنها افزایش دهد، ریشه های مو را محکم کند، سردردها را بهبود بخشد و به شکل حیرت انگیزی ذهن و جسم را آرام سازد.

 

برای شروع می توانید از این روش استفاده کنید:

  1. کار را با کشیدن انگشتانتان روی پوست بالای پیشانی شروع کنید. سپس آنها را به آهستگی در میان موها فرو ببرید و پوست سر را ماساژ دهید. این احساس فوق العاده ارزش آن را دارد که چند لحظه ای به ان بپردازید و لذت ببرید.
  2. انگشتان خود را روی پوست سر قرار دهید و شروع به انجام حرکت‌هایی دوار و محکم در دایره‌های کوچک روی پوست سر کنید. گوشت زیر پوست را حس کنید. هر بار دو دایره را روی سر ماساژ دهید و سپس به نقطه بعدی بروید. به دنبال نقاطی باشید که کشیدگی و سفتی در آن حس می شود. مسلماً  از این  که در این اندام چقدر سفتی وجود دارد و ماساژ آن  تا چه اندازه موجب آرامش شما خواهد شد تعجب می‌کنید.
  3. از کف دستانتان برای ماساژ نواحی وسیع تری از سر و ایجاد فشار عمیق‌تر استفاده کنید. به خاطر داشته باشید از فشارهای آرام در دو طرف جمجمه بهره  گیرید و از حرکات دورانی استفاده کنید.
  4. دوباره انگشتان خود را درون موهایتان فرو ببرید اما این بار فقط در یک نقطه. سپس به آرامی دسته ای از موهایتان را چنگ بزنید و کمی بکشید. مراقب باشید، نیرویی که وارد می‌کنید نباید به حدی باشد که موجب آسیب و درد  شود. این حرکت باید در عین حال که ریشه های مو را  تقویت می کند، خوشایند نیز باشد.
  5. اکنون روی نقطه ای که درست بالای سر روی خطی که درست از روی بینی و در میان دو گوش می گذرد فشار وارد کنید. این نقطه برای تقویت انرژی و تسکین سردرد مناسب است و تمرکز را  بهبود می بخشد.
  6. برای پایان دادن به برنامه ماساژ سر می توانید از نوک انگشتان خود برای ضرب گرفتن با ریتمی آرام، روی تمام پوست سر استفاده کنید. این کار جریان خون را در این ناحیه تقویت می کند و انرژی را در تمام  بدن جاری می سازد.

 

تکنیک های برای ماساژ صورت

برای ماساژ صورت بهتر است پیش از شروع دست‌های خود را با آب و صابون بشویید، آرایش صورت خود را کاملا پاک کنید و چنانچه از لنز چشم استفاده می کنید، آن را خارج کنید.

می توانید در ماساژ صورت از روغن‌های مخصوص نیز استفاده کنید. می‌توان از روغن‌های متفاوتی در این ماساژ استفاده کرد؛ ازجمله روغن هسته انگور که می تواند به عنوان نرم کننده استفاده شود و برای تمام انواع پوست‌ها مناسب است. روغن Emuoil (شترمرغ) نیز سلول‌های پوست را جوان می کند و برای درمان جای اگزما و پسوریازیس روی پوست مناسب است. روغن بادام زمینی نیز نرم‌کننده و مغذی تمام انواع پوست‌هاست.

برخی مجلات عامه‌پسند تاثیرات شگرفی  برای ماساژ صورت و تاثیر آن در درمان و بهبود چین و چروک صورت بیان می کنند ولی مطالعات علمی اندکی در مورد تاثیر این روش انجام شده و برای اثبات آن نیاز به مطالعات علمی بیشتر و کامل تری است. به طور کلی در این نکته که ماساژ دادن صورت بهتر از ماساژ ندادن آن است تقریبا تردیدی وجود ندارد.

با انجام تکنیک‌های ساده ماساژ صورت، حالت عضلات و پوست صورت بهبود می‌یابد و پوست نیز نرم‌تر و با قوام تر می شود.

ریلکس شدن عضلات صورت و چشم‌ها، تسکین سر دردها و دردهای ناحیه صورت، کاهش چین و چروک ریز و کم عمق پوست صورت، تحریک جریان خون و کاهش استرس و تنش از جمله فواید ماساژ صورت به شمار می‌رود.

البته مواردی هم وجود دارد که ماساژ پوست در آنها ممنوع است از جمله: درصورت داشتن عفونت‌های پوستی، آکنه، پسوریازیس یا اگزما، زخم، تاول، شکستگی و در نواحی متورم و دردناک نباید صورت را ماساژ داد.

 

برای ماساژ صورت این مراحل را به ترتیب و با آرامش در پنج دقیقه اجرا کنید:

۱. از بالا سر سه انگشت خود  را روی قسمت وسط پیشانی قرار دهید و با فشار ملایم به سمت شقیقه‌ها و پایین بکشید. ۳ تا ۵ بار حرکت را تکرار کنید.

۲.انگشتان خود را جایی که ابروها روییده‌اند قرار دهید و به طرف شقیقه ها هدایت کنید. این حرکت را ۳ تا ۵ بار با فشار اندک تکرار کنید.

۳.انـگشـت اشـاره را از وسط لبـ‌ها به سمت گوشه لب‌ها و بالا بکشید، این حرکت را نیز به آرامی ۳ تا ۵ بار تکرار کنید به طوری که زمان هر بار کشیدن ۳۰ ثانیه طول بکشد.

۴.نوک انگشتان سبابه را روی چانه قرار دهید و به سمت بـالا تـا پـایـین استخوان‌های گونه بالا بکشید. این حرکت را ۳ تا ۵ بار انجام دهید. اجرای این حرکت نیز باید به آرامی و هر بار ۳۰ ثانیه طول بکشد.

۵.از چـانه شروع کنید و کف دستانتان را روی استخوان های گونه و خط فـک بـه سـمت شقیقه ها و گوش مالش دهید . این حرکت نیز۳ تا ۵ بار تکرار شود.

۶.زیـر استـخوان های گـونه را با ملایمت با سوی بالا فشار دهید و به مدت ۳۰ ثانیه نگه دارید.

 

مراحل ماساژ صورت

 

 

موضوعات مورد علاقه خود را با مجله آنلاین زیبای ایرانی به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط
افزودن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 + 7 =